Integrale Yoga: Asana's (yogahoudingen om thuis zelf te doen)

Hoofd-kniebuiging


Dit is een klassieke Yogahouding die je zeker in het begin vaak mag doen. Geeft lenigheid in het bekkengebied.

Been- en rugspieren worden goed ontwikkeld en doorbloed. Stimulerende werking van de milt en de lever.

Betere darmwerking, dus geen verstoppingen.

Positieve invloed op nieren en prostaat.

Goddelijke Held 1


De goddelijke held 1 ontwikkelt en versterkt de beenspieren.


De volledige opening van de borst komt de ademhalingsorganen ten goede. Er kan daardoor veel zuurstof worden opgenomen en het ademhalingsapparaat wordt krachtiger.


De rekking en buiging van de ruggengraat geven het lichaam kracht en energie.


Omgekeerde houding

Men zou deze oefening de moeder van de asanas kunnen noemen.

Alle klieren, bloedvaten en organen worden positief beïnvloed. Het hart komt tot rust en er is herstel van bloeddruk.
De werking is genezend voor de spataderen, het hormonaal evenwicht wordt hersteld, waardoor betere weerstand tegen ziekten.

Een zéér heilzame oefening voor het gehele lichaam.


Boom


De houding ontwikkelt het evenwichtsgevoel. De rug wordt recht. Rug- en schouderspieren worden versterkt.

Harmonieuze ontwikkeling van de beenspieren.


De houding is uitstekend geschikt om de concentratie te oefenen.

Goddelijke held 3


Hoewel deze oefening ook goed is voor de benen, valt alle nadruk op de armen en de schouders. Deze worden uit elkaar getrokken, wat ze beweeglijker maakt. Vermoeidheid en stijfheid verdwijnen.
Alle spieren van de bovenrug worden versterkt en goed doorbloed. Ook de borst wordt open gewerkt, waardoor de veerkracht beter wordt en de longen méér en beter adem kunnen halen.

De houding vraagt en geeft veel energie. Men voelt zich na de oefening gezond en krachtig.